Før du klager
Mener du at en dommer har behandlet deg på en kritikkverdig måte? Da kan du klage til Tilsynsutvalget for dommere.
Du kan for eksempel klage dersom du mener at
- dommeren ikke har opptrådt på en korrekt måte
- dommeren skriftlig eller muntlig har brukt unødvendige sterke ord og uttrykk
- saksbehandlingstiden er urimelig lang
Les mer om Tilsynsutvalgets myndighet her
Klagefrist
Klagefristen er tre måneder fra det du ønsker å klage på skjedde, eller fra du ble kjent med det. Dersom det er flere forhold i løpet av en saksgang du ønsker å klage på, beregnes klagefristen for hvert enkelt forhold. Det har ikke betydning for beregningen av fristen at saken fortsatt blir behandlet i domstolen. Derfor kan du ikke vente med å klage til saken er avsluttet i domstolen dersom forholdet nærmer seg klagefristen.
Utvalget kan i enkelte tilfeller velge å ta en klage til behandling, selv om det har gått mer enn tre måneder. Klager som gjelder forhold som skjedde for lenger tid siden enn tre måneder vil vanligvis bli avvist. Dersom du mener du har god grunn for at klagen kommer etter klagefristens utløp, må dette begrunnes og dokumenteres.
Tilsynsutvalget har ikke anledning til å behandle klager på forhold som skjedde for mer enn 1 år siden. Ettårsfristen gjelder uavhengig av når du fikk informasjon om forholdet.
Hvem kan du klage på?
- Juridiske dommere/ dommerfullmektiger i de alminnelige domstolene (tingrettene, lagmannsrettene og Høyesterett)
- Jordskiftelagdommere (lagmannsrettene)
- Jordskiftedommere/ jordskiftedommerfullmektiger (jordskiftedomstolene)
- Domstolledere
Hva kan du klage på?
Klagebehandlingen for Tilsynsutvalget får ikke noen innvirkning på domstolens behandling av saken. En klage til Tilsynsutvalget må holdes atskilt fra den muligheten man har til å anke til en høyere instans. Dette er to parallelle prosesser som ikke påvirker hverandre.
Eksempler på forhold du kan klage på:
- urimelig lang saksbehandlingstid
- dersom dommeren har kommet med unødvendige sterke ord og uttrykk i rettsmøtet eller i den rettslige avgjørelsen
- dommerens oppførsel ovenfor parter og andre aktører i saksforberedelsen eller i rettsmøtet
- forlikspress
- forhåndsstandpunkt
- at dommeren stiller dårlig forberedt
Hvem kan klage?
Alle kan klage til Tilsynsutvalget for dommere, men du må selv ha vært utsatt for de kritikkverdige forhold klagen din gjelder. Tilhørere i saker har som utgangspunkt ikke klagerett, med mindre dommeren har henvendt seg direkte til dem på en måte som er egnet for kritikk.
Det er mulig å få en annen til å sende inn klagen for deg. I så fall må det legges ved en signert fullmakt der det tydelig framgår at vedkommende har fullmakt til å klage på dine vegne. Advokater trenger ikke fullmakt for å klage på vegne av klient.
Justisdepartementet, Domstoladministrasjonen og domstolleder, samt Den Norske Advokatforening, har en selvstendig klagerett. I tillegg kan også andre som har en særlig interesse i å få Tilsynsutvalgets vurdering av dommerens adferd, klagerett. Det kan for eksempel være ulike interesseorganisasjoner, som for eksempel Norsk presseforbund og så videre..
Klagerett for forhold utenfor tjenesten er forbeholdt Justisdepartementet, Domstoladministrasjonen og vedkommende domstolleder.
Tilsynsutvalget kan velge ta en sak til behandling etter henvendelse fra andre enn dem som har klagerett.
Du kan ikke klage på
- Meddommere og skjønnsmenn
- Saksbehandlere og andre ansatte i domstolene
- Medlemmer av forliksrådene
- Sakkyndige
- Bostyrere
Tilsynsutvalget har ikke myndighet til å omgjøre avgjørelser fattet i domstolen. Våre vedtak får ingen konsekvenser for saken som har vært behandlet i domstolene. En klage til utvalget gir derfor ikke mulighet til å få et annet resultat i saken, eller at saken behandles på nytt.
Tilsynsutvalget kan ikke behandle klager som gjelder:
- innholdet i og resultat av avgjørelser (dom, kjennelse og beslutning)
- dommerens habilitet
- dommerens vurderinger under saksforberedelsen
- dommerens vurderinger av bevis og fakta i saken
- dommerens saksstyring, som f.eks. tidsbruk på parts- og vitneforklaringer, å nekte vitneforklaring og/eller bevisføring
- dommerens beslutning om fremmøteplikt ved sykdom o.l.
- tid og sted for rettsmøter
- forhold som har hendt for mer enn ett år siden
Eksemplene er ikke uttømmende. Tilsynsutvalget kan ikke behandle klager som gjelder forhold som det kan ankes over. Det betyr at utvalget må avvise klager som gjelder domstolenes rettslige og faktiske vurderinger i konkrete saker. Rettsavgjørelsen, og saksbehandlingen som gir grunnlag for avgjørelsen, kan bare overprøves gjennom anke eller gjenåpning. Dette gjelder uansett om du har forsøkt å anke eller ikke. Det har ikke betydning om anken er avvist eller ikke sluppet inn til behandling, for eksempel som følge av at tvistesummen er for lav. Det avgjørende for utvalgets mulighet til å behandle klagen, er om forholdet du er misfornøyd med også kan være en ankegrunn.
Fremgangsmåte for anke eller gjenåpning kan du få veiledning om hos domstolen.
Slik klager du
Vi anbefaler deg å benytte vårt klageskjema (PDF). Da ser du hvilke opplysninger vi trenger for å vurdere klagen din. Det viktigste er imidlertid at det kommer tydelig frem hva du klager på. Du bør være så konkret som mulig.
Angi hva du mener dommeren har gjort/ har unnlatt å gjøre, og som du mener er i strid med reglene om god dommerskikk. For at utvalget skal kunne vurdere klagen, bør du skrive en kortfattet og presis bekrivelse av det du klager på der du viser til konkrete eksempler.
Hvis du klager på lang behandlingstid eller manglende svar, er det viktig at du legger ved kopi av skriftlig purring til dommeren/domstolen.
Dersom du har dokumentasjon som underbygger klagen din må du legge ved dette.
Klagen må signeres for hånd eller med elektronisk signatur.
Du kan sende klagen på e-post til tilsynsutvalget@domstol.no eller som brev i posten til Postboks 5678 Torgarden 7485 Trondheim.
NB! E-post sendes over en åpen og usikret linje. Du bør derfor ikke sende sensitiv informasjon til oss via e-post.
Om elektronisk signatur
Vi anbefaler at du bruker Postens signeringstjeneste eller en annen med samme sikkerhetsnivå (les mer på nettsiden til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet). Du trenger ikke signatur på vedleggene, bare selve klagen. Det er viktig at du sender signeringsoppdraget til deg selv, og ikke til oss. Etter at du har signert, laster du ned det signerte dokumentet og lagrer det på din egen PC/mobil. Så sender du det som vedlegg på e-post til oss.
Prosessen videre
Når klagen er mottatt blir den tildelt en saksbehandler i sekretariatet. Sekratariatet vurderer om klageren har klagerett, om klagefristen er overholdt og om klagen gjelder forhold som kan behandles av utvalget. Etter at sekretariatet har tatt en vurdering av klagen, vil du motta et brev med informasjon om prosessen videre.
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstiden vil variere ut fra sak til sak, og du vil få mer informasjon om saksgangen og saksbehandlingstiden i første brev du mottar fra sekretariatet.
Klager som avvises
Hvis klagen vurderes avvist vil du få varsel om dette. Du vil da få en frist til å kommentere avvisningsspørsmålet. Den innklagede dommeren vil få kopi av klagen og varselbrevet. Etter utløpet av fristen, vil saken oversendes utvalget for endelig vurdering av om klagen skal avvises.
Klager som behandles
Hvis du har klagerett, fristen for å klage er overholdt og klagen knytter seg til forhold som utvalget kan behandle, blir klagen sendt til dommeren som er klaget inn. Han eller hun blir bedt om å uttale seg om klagen.
Utvalget vurderer også om andre kan belyse saken. For eksempel kan det innhentes uttalelser fra øvrige profesjonelle aktører. Dette kan være partenes advokater, sakkyndige, domstolleder, vitner, meddommere eller andre.
Alle uttalelser som utvalget mottar blir videresendt til klageren og dommeren som er innklaget, og begge har anledning til å gi sine kommentarer til dette.
Muntlig forklaring
Dersom en part ber om å få forklare seg muntlig, vil utvalget foreta en vurdering av om muntlig forklaring er nødvendig for sakens opplysning. Dette vil ikke være tilfelle dersom saken er tilstrekkelig opplyst gjennom den skriftlige dokumentasjonen i saken. Dersom utvalget kommer til at parten kan forklare seg muntlig, blir parten, og eventuelt motparten, innkalt til et møte i Tilsynsutvalget. Et slikt møte vil da kun inneholde den muntlige forklaringen, og partene får ikke være tilstede ved utvalgets behandling av klagesaken.
Utvalgets behandling av klagen
Etter at sekretariatet har mottatt alle uttalelsene i saken, blir klagesaken oversendt utvalget for videre behandling. Utvalget kan behandle saken skriftlig eller i møte.
Hvis utvalget mener den innklagede dommer har opptrådt på klanderverdig måte, kan utvalget vedta disiplinærtiltak i form av kritikk eller advarsel. Selv om utvalget ikke finner grunn til å ilegge disiplinærtiltak kan det avgi en uttalelse om hva det anser som god dommerskikk.
Dersom utvalget vedtar disiplinærtiltak i form av kritikk eller advarsel, vil Domstoladministrasjonen og Justis- og beredskapsdepartementet bli varslet om dette. Utvalget er da ferdig med klagesaken.
Etter du har mottatt vedtaket
Tilsynsutvalgets vedtak kan ikke påklages, men kan bringes inn for domstolene ved søksmål. Søksmålsfristen er to måneder etter at parten ble underrettet om vedtaket. Fristen er absolutt.
Saksøker kan velge om stevningen (søksmålet) skal sendes til Oslo tingrett eller sin egen lokale domstol, jf. tvisteloven §§ 4-4 fjerde ledd og 4-5 åttende ledd. Motpart er staten ved Tilsynsutvalget for dommere. Dersom du trenger bistand til å sette opp stevning, kan du ta kontakt med domstolen.
Det følger av domstolloven § 239 tredje ledd at retten bare kan prøve vedtakets lovlighet. Ved prøving av vedtakets lovlighet skal retten ta stilling til om vedtaket er innholdsmessig lovlig, om det er truffet av den myndighet som kreves etter loven her og om det er blitt til på lovlig måte.